środa, 10 września 2014

IDŹCIE I ZGIŃCIE WSZYSCY

Dzisiaj będę masakrował. Bo lubię.

Zdarza mi się odrabiać z siostrą (lat 12, szósta klasa szkoły podstawowej) zadania. Matematyka jest ok (słodkie czasy, jak ułamki były po prostu ułamkami, a zamiast liter były cyfry, liceum to jednak koszmar był), ale nad polskim się dzisiaj nafukałem.

Pamiętacie wiersz Gałczyńskiego "Pieśń o żołnierzach z Westerplatte"? Na pewno się go uczyliście, ale przypomnę.

Konstanty Ildefons Gałczyński
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte


Kiedy się wypełniły dni
i przyszło zginąć latem,
prosto do nieba czwórkami szli
żołnierze z Westerplatte.

(A lato było piękne tego roku).

I tak śpiewali: Ach, to nic,
że tak bolały rany,
bo jakże słodko teraz iść
na te niebiańskie polany.

(A na ziemi tego roku było tyle wrzosu na bukiety.)

W Gdańsku staliśmy tak jak mur,
gwiżdżąc na szwabską armatę,
teraz wznosimy się wśród chmur,
żołnierze z Westerplatte.

I śpiew słyszano taki: -- By
słoneczny czas wyzyskać,
będziemy grzać się w ciepłe dni
na rajskich wrzosowiskach.

Lecz gdy wiatr zimny będzie dął
i smutek krążył światem,
w środek Warszawy spłyniemy w dół,
żołnierze z Westerplatte.

Konstrukcja wiersza, z tekstami w nawiasach, jest świetna, ale całość nie jest treścią dla dwunastolatków. Zwłaszcza w połączeniu z zadaniami, jaki były dalej w podręczniku ("Słowa na start")*.

Zadanie numer jeden było rozbrajające "Wysłuchaj wzorcowego odczytania wiersza w wykonaniu nauczyciela...". WTF?! Co to jest "wzorcowe odczytanie"? Fanfary i werble, pozycja na baczność, sztandar szkoły, a nauczyciel ma mieć głos Krzysztofa Kolbergera

Ja na szczęście nie musiałem "wzorcowo odczytywać", na zadanie było zadanie piąte - "Opisz postawę bohaterów wiersza. Skorzystaj z wybranych zwrotów zamieszczonych w ramce". A w ramce: "szanować ojczyznę, tęsknić za ojczyzną, pracować dla dobra ojczyzny, walczyć za ojczyznę, poświęcać się dla ojczyzny". Pewnie według oficjalnego klucza odpowiedź brzmi "Bohaterowie wiersza, czyli żołnierze z Westerplatte, walczyli za ojczyznę KROPKA Żołnierze poświęcili się dla ojczyzny KROPKA Żołnierze szanowali ojczyznę i tęsknili za ojczyzny, gdy byli w niebiosach KROPKA Bohaterowie wiersza dali przykład, jak należy pracować dla ojczyzny KROPKA".

Moja siostra na pytanie "I co ci żołnierze zrobili dla ojczyzny?" odpowiedziała "Umarli". Za przeproszeniem, jebłem, jak to usłyszałem.

Nie neguję bohaterstwa obrońców Westerplatte, ale jest wielką pomyłką uczenie dzieciarni, że najlepsze, co można zrobić dla ojczyzny, to zginąć. Moja siostra patrzyła na mnie ze zdumieniem, jak usłyszała, że dla ojczyzny należy żyć, płacić podatki i nie srać psami po chodnikach. A umierać tylko w najwyższej konieczności.

Produkujemy sobie kolejne pokolenie ludzi, którzy nie będą nic robić dla dobra Polski, bo przecież dla dobra Polski można tylko umrzeć. I to nie tak byle kiedy, ale w czasie wojny. Może dlatego Kaczyński i spora część prawicy chciałaby rozpętać nową wojnę - mają kompleks "złego Polaka", bo nie zginęli. To dość smutne. Krwawy patriotyzm budzi tylko frustrację i na pewno nie przynosi Polsce niczego dobrego.

Wiem, że nie odkrywam Ameryki, że temat był już poruszany dość często, ale dzisiaj szkolna rzeczywistość znów zwaliła mi się na głowę.

Niech puentą będzie zadanie nr 6, które brzmi "kto jest najwspanialszym wodzem i dlaczego Stalin" (w oryginale "Dlaczego można powiedzieć, że wiersz jest hołdem złożonym obrońcom Westerplatte?"). Jeżeli tak wygląda budowanie kreatywności i samodzielnego myślenia, to ja podziękuję.

* Jakbym się czepiał, a ja się lubię czepiać, to zauważyłbym też, że podano błędną informację, jakoby II wojna światowa zaczęła się od ataku na Westerplatte. Otóż bulszit - zaczęło się od bombardowania Wielunia, co było po prostu zbrodnią. Na Westerplatte żołnierze atakowali żołnierzy, a w Wieluniu bomby spadły m. in. na szpital. Bardzo cenię sobie prawdę historyczną, a ten początek II wojny światowej był zapowiedzią, że w trakcie tej wojny nie będzie cywilów.

1 komentarz: